Zondag, 9 juni 2019. Dag 2. Eerste zeildag.

10 juni 2019 - Perdika, Griekenland

De wekker was afgesteld op 07:30 uur om de vertegenwoordiger van Cosmos gekleed en gepoetst te kunnen ontvangen.

De dames, Wilma, Hedwig, met Madelief en Annemarie gingen op weg naar een supermarkt om voor de eerste twee dagen, drinkwater, brood en andere ingrediënten te kopen.

Frank en ik, ontvingen de vertegenwoordiger en lieten ons door hem informeren over de vele mogelijkheden en inventarisatie van het schip. Na gedane zaken werd voor akkoord getekend. (Lees later over verborgen gebreken).

Hedwig en Frank dienden zich aan om het vak te leren en aldus het schip uit de box te varen naar open water. Wij, Frank, Hedwig, Wilma en ik, hadden enkele weken geleden al een instructiedag ervaren bij Amorgos.nl te Almere (Muiderzand). Zaterdagavond al hadden we het vaarplan voor de zondag besproken. Wij zouden als eerste naar Perdika, zuid-west op het eiland Aigina zeilen. Een trip van circa 25 myl/ 40 km. Ons vaargebied, de Saronische Golf, is circa 3 of 4 maal zo groot als de vroegere Zuiderzee. De wind was matig, 2 á 3 Beaufort. Heerlijk weer om het schip te leren kennen en beheersen. De temperatuur liep op naar 34 gr. en het water was helder, zéér helder en blauw van kleur.

We lagen aan de mooringlijn (Aan de voorzijde van het schip en twee landvasten achter aan de steiger). Dat is de meest gebruikte wijze van meren/ aanleggen.

Bij Perdika was door drukte niet aan te leggen. Achter in de baai werd het water snel minder diep. In feite was het de monding van een droogstaande regenwater rivier met de bergen op de achtergrond. Aan lijzijde van de baai gingen wij 'anker neer' en met een lange lijn (50 m.) werd door de op 1 na de beste zwemmer van ons gezelschap, Frank, tussen de rotsen een houvast gemaakt om het gieren van het schip te niet te doen.

Na het gebruik van de warme hap met desert werd Madelief achter een door Frank aangekocht aanhangernet te kooi gelegd omdat zij de 1e nacht uit haar kooi was gevallen en zonder piepen of blazen was door geslapen.

De dames gingen nog een drankje drinken in Perdika (met behulp van de bijboot), terwijl Madelief sliep en Wil en Frank de lange lijn naar de kant legden. Na terugkomst van de dames vermaakten wij ons met sterke verhalen over snoek, baars en geep, geblust met een plaatselijk aangekocht pilsje en rode wijn. Dat ging er in als scheepskoek.