Zeildag 2. Maandag 10 juni 2019

10 juni 2019 - Póros, Griekenland

Zeildag 2.. Maandag 10 juni 2019. Van Perdika naar Póros. Afstand 23,5 km/ 14 myl.

We daagden elkaar uit om weer tijdig de wekker te zetten om ons plan, zeilen naar Póros, voort te zetten.

Voor mij viel dat niet mee omdat ik de afgelopen nacht regelmatig, zoals altijd, bij de pinken was.

Van de andere opvarenden had ik eveneens vernomen dat zij een onderbroken nacht hadden beleefd.

Eén maatje had wel een ononderbroken nacht gehad. Dat was ons  ….lief. Zij is altijd lief, vandaar haar naam. Madelief!

Uit vrees voor uitdrogen en verhongering werd de ‘sloep naar de wal’ (Marine uitdrukking) opgetuigd om in Perdika wat boodschappen te doen w.o. de aankoop van het lokale gegiste drankje en de wijn uit het lokale bergachtige druiventuintje.

Frank en Wil meldden zich aan om de klus te klaren. Verzamelde afval werd meegenomen en op de wal in de daarvoor bestemde kliko gedeponeerd. Omdat we iets te vroeg ‘van stapel waren gelopen’, zonder kleerscheuren aan onze pikbroeken en onze baje-hemden, hebben we een frisse wandeling gemaakt bij een temperatuur van circa 30 gr.

Weldra troffen wij de supermarkt en een ‘warme bakker’. Bij de bakker kochten wij brood en voor ons beide een overheerlijke koffiekoek waarvan wij de dames niet zouden informeren.

Op weg naar ‘de sloep’ had Frank zijn koffiekoek weldra achter de kiezen. Ik had nog een deel bewaard om dat tijdens het varen op te eten.

Ik zag dat de dames de seinvlag Blue Peter hadden gehezen ten teken dat zij weg zouden varen.

Snel vaarden we naar ons schip om niet ‘het schip achterzeilen’. Bij ons schip aangekomen brachten wij onze boodschappen snel aan boord om spoedig aan het ontbijt te kunnen beginnen.

Nog voor het ontbijt werd ik gesnapt door het half opgegeten koffiebroodje. Ik bekende nederigheid.  De achterlijn naar de wal werd ingenomen, het anker gelicht en onder zeil koers gezet naar Póros. Met het ontbijt werd aangevangen.

Over het weer schrijf ik maar niets. Te gek. Over het water schrijf ik ook maar niets. Erg nat.

We genoten van het zijn. Op dat blauwe golvende vlak. Voort geduwd door …… Oké. De wind.

Snel, te snel kwamen we aan in Póros. Vlot gingen we op het anker. De eerste les; ankeren bij Perdika, was bijgebleven.

De oudste ruïnes die zijn gevonden op Póros zijn van 1.000 jaar voor Christus. Er wordt gezegd dat het eiland beschermd werd door de god van de zee ‘Poseidon’, omdat er resten zijn gevonden van een aan hem gewijde tempel die zich bevindt op het midden van het eiland.

Op het hoogste punt van de stad staat, omringd door pijnbomen, een historische klokkentoren. Het uitzicht vanaf deze plek is prachtig. Zie video.

Póros is aan te doen met alle soorten ferry’s, waaronder de draagvleugelboot.

Op zoek naar een hoestdrankje werd mij een fles met inhoud aangeprezen door de plaatselijke “apotheker” t.w.v. € 11,90. Zie foto.

Op de wal hebben we heerlijk gegeten in het Poseidon Taverna.